Druhá část historie souboru se začala psát v době, kdy dosavadní vejražný spolupracovník Rostislav Křivánek (vybíral hudbu do několika představení) převzal režijní oprať a dovedl novou verzi Tělocvikáře k obnovené premiéře. Křivánek (dramatik, libretista, textař, novinář a v posledku kreativní ředitel v téže agentuře jako Tomáš Belko) začal pracovat se ŠRAPNELEM doplněným o několik výrazných hereckých osobností především z řad dabingových specialistů (Hana Krtičková, Helena Brabcová), jejichž stesk po jevišti přerostl v odvahu přidat se k partě divadelních devastátorů. Touto infuzí ŠRAPNEL ožil natolik, že nejen zrestauroval a v novém kabátě uvedl na jeviště Tělocvikáře, ale rozhodl se požádat svého autora o nový kus.
Tomáš Belko po zralé úvaze dospěl k rozhodnutí, že přepracuje text, který napsal s kolegou Danem Bartkem (další spolupracovník z reklamní agentury Ogilvy, do třetice kreativní ředitel) za využití některých motivů, citací a struktur hry Hamlet Williama Shakespeara (ten podle dostupných zdrojů kupodivu nikdy v žádné reklamce nepracoval). Hra s názvem TELMACH byla původně určena pro Divadlo na Zábradlí a byla napsána na objednávku Petra Lébla. Po jeho smrti osiřela. Oba autoři se tedy pustili do práce a ŠRAPNELU na tělo TELMACHA přepsali na vlastně zbrusu nový text – hru SMRAD Z ELSINORU.
SMRAD Z ELSINORU byl pro ŠRAPNEL zásadní výzvou. Jestliže dosud šlo souboru především o to, aby se divák na představení bez zábran bavil více, než je mu milé a z divadla odcházel s čistou hlavou, teď před ním na první čtené ležel text klasické divadelní struktury s klenutými oblouky postav, předivem vztahů – text zcela netradičně nahlížející příběh Hamleta, prince dánského. Navíc text, který poprvé nebyl ve verších.
Režie se opět ujal Rosťa Křivánek, který soubor doplnil o tři nové členy s výraznou hereckou zkušeností – Tomáše Racka, Jana Maxiána a Zdeňka Maryšku. ŠRAPNEL se tedy stal jakousi divadelní ekumenou, v níž se mísí nejrůznější divadelní přístupy i zkušenosti. Filozofie „neherectví“, nebo možná taky „amatérství“ od slova milovati, je však natolik jasným a všemi členy přijímaným krédem, že vznikla zcela soudržná parta lidí, která je ochotná brutálně terorizovat diváky svou bezskrupulózní poetikou.
Do role Hamleta byl obsazen Jan Kalina. V historii světového divadla jde o zatím nejlogičtější obsazení role dánského prince, vycházející z přímého pokynu Shakespearova…
Deset let incestního vztahu s matkou Besedou Malostranskou bylo přerváno rekonstrukcí. ŠRAPNEL osiřel a jeho pudově brutální kreace balancující na samém prahu divadla měly zůstat neukojeny. Soubor proto hledal, až našel. Našel nový prs, ke kterému se může přisát, našel ŽIŽKOVSKÉ DIVADLO JÁRY CIMRMANA. Tady se v sobotu 25.února 2006 začíná psát zcela nová kapitola šrapnelské historie…
|